Met de komst van zelfrijdende auto’s zullen automotive toeleveranciers en OEM’s in deze snel veranderende markt voor nieuwe uitdagingen komen te staan. Deze technologieën zullen aanzienlijke middelen vergen. Om dit te voorkomen, moeten spelers in de automobielsector samenwerken om oplossingen te ontwikkelen in plaats van met elkaar te concurreren. Bovendien worden tijdens de COVID-19-crisis de traditionele OEM-middelen nog verder opgerekt. Ondanks alle geldbesparende maatregelen is er weinig ruimte voor technologie-investeringen. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat spelers in de auto-industrie nu handelen om hun toekomst veilig te stellen.
Toekomstige voertuigen zullen deel uitmaken van een ecosysteem en klanten een scala aan waarde bieden via mobiliteit, communicatie en informatie. Tegelijkertijd zullen nieuwe partners de industrie betreden met radicaal andere productlevenscycli en klantkanalen. Willen autofabrikanten concurrerend blijven, dan moeten ze hun bedrijfspraktijken veranderen, kostenrelevant blijven en innoveren om relevant te blijven. Verder moeten ze hun productieprocessen verschuiven en zorgen voor flexibiliteit. Als deze uitdagingen worden aangepakt, ziet hun toekomst er rooskleurig uit.
Daarnaast is de impact van de pandemie op de auto-industrie groot. Het resulterende tekort aan grondstoffen, geschoolde arbeidskrachten en distributieruimte had gevolgen voor de auto-industrie en veroorzaakte een ernstig gebrek aan aanbod. Dit heeft het voor fabrikanten moeilijk gemaakt om terug te keren naar de normale autoproductie. Bovendien zet de wereldwijde economische vertraging de auto-industrie al onder extreme druk. Met dit soort economische druk hebben OEM’s moeite om afgewerkte voertuigen op de markt te brengen.
Van de uitdagingen waarmee de auto-industrie wordt geconfronteerd, is zichtbaarheid een van de belangrijkste. De auto-industrie heeft met 81 procent het hoogste zorgpercentage van alle bedrijfstakken. Met 30.000 onderdelen in een gemiddeld voertuig is het moeilijk om een onderdeel van het fabricageproces te missen. Het risico dat u een enkel onderdeel over het hoofd ziet, kan aanzienlijke vertragingen en voorraadtekorten veroorzaken. Daarom moeten fabrikanten zich concentreren op het volgen en communiceren van onderdelen om dergelijke problemen te voorkomen. Hiermee kunnen ze de voorraadniveaus beter beheren.
Blockchain-technologie is een zich snel ontwikkelend veld met veel toepassingen. Het grootste automotive blockchain-marktaandeel wordt ingenomen door Amerikaanse bedrijven, terwijl Europa de op één na grootste markt is. Duitsland heeft de hoogste acceptatiegraad van hightech auto’s. Nu de auto-industrie het digitale tijdperk ingaat, kan de blockchain-revolutie een cruciale factor zijn voor verandering. Blockchain-technologie kan het identificeren van onderdelen bijvoorbeeld veel eenvoudiger maken. De auto-industrie is al bezig met het digitaliseren van zichzelf en het integreren van blockchain-technologie.
Nieuwe technologieën en milieuvoorschriften dwingen autofabrikanten ook om lichtgewicht materialen te gebruiken. Maar ook alternatieve materialen kunnen alleen goed zijn als ze betaalbaar zijn, en de staalindustrie blijft innoveren. Deze uitdagingen zullen niet snel verdwijnen – sterker nog, het debat zal de komende jaren alleen maar intenser worden. Met deze uitdagingen is het van cruciaal belang om u nu voor te bereiden om te profiteren van deze trend. De uitdagingen van de automobielmarkt