Het racen met gemodificeerde straatauto’s is een vorm van autosport die in veel landen populair is. Deze auto’s zijn aangepast om hogere snelheden te bereiken. Er zijn verschillende klassen in de sport, van de Pro Stock-klasse tot de Funny Car-klasse. Pro Stock-auto’s moeten tweedeurs zijn met standaard koplampen en parkeerlichten en minder dan vijf jaar oud zijn. Veel van de coureurs in de Top Fuel-klasse zijn bekend bij het Amerikaanse publiek vanwege de populariteit van NASCAR en zijn televisie-uitzendingen.
Deze gemodificeerde auto’s hebben vaak verschillende carrosserievarianten. Een auto uit de Super DIRTcar-serie heeft bijvoorbeeld een bestuurder in het midden, een tunnel met hoge downforce en een schuin dak. De achterwielophanging is typisch een coil-over setup met torsiestaven. De voorwielophanging is een ontwerp met één staaf en de auto’s hebben een chassis met volledige buizen.
Deze auto’s zijn niet glamoureus, maar ze zorgen wel voor indrukwekkende vertoningen van kracht. Sommigen van hen hebben 1.000 pk, wat het dubbele is van het vermogen van sommige moderne hypercars of supercars. Het enige probleem is dat deze auto’s een fortuin kosten om aan te schaffen. De RPM-wet wil hier verandering in brengen, waardoor EPA zich richt op straatauto’s in plaats van aangepaste raceauto’s.
Sommige eigenaren van aangepaste straatauto’s wisselen krachtigere motoren in en voeren andere prestatie-upgrades uit. Andere aanpassingen zijn onder meer bredere banden, een verlaagde stand en verschillende uitlaatgeluiden. Velen bezuinigen ook op gewicht door onnodige items uit de auto te verwijderen. Sommige van deze wijzigingen kunnen gevaarlijk zijn en de eigenaren kunnen juridische gevolgen ondervinden. Ze kunnen mogelijk geen verzekering krijgen voor hun aangepaste auto’s.
De E28 M535i werd aangepast door BMW Motorsport. Het werd verkocht met een aangepaste transmissie en ophanging. Het was de eerste E28 BMW-raceauto die deelnam aan de IMSA-serie. Naast de M535i werd ook een aangepaste E28 M5 verkocht. De BMW M-serie heeft in de loop der jaren veel veranderingen ondergaan.
Het Perocarpi Motorsports-team voerde in 2015 en 2016 agressief campagne, met niet meer dan de vierde plaats, maar brak wel door op Daytona. De auto eindigde als eerste, voor Porsches. Het eindigde toen een-twee op Sebring en werd tweede in het fabrikantenkampioenschap. Het team kijkt uit naar een druk 2017!
In de jaren tachtig verhuisde een Chileens gezin naar de Verenigde Staten. Luis begon klassieke Mini’s te racen op onverharde wegen en vond al snel succes op alle niveaus. Zijn sponsorgeld was beperkt, dus richtte hij zijn carrière achter de schermen opnieuw. Hij werkte met HVM Racing in Indianapolis en kon sponsoring krijgen.
De Trans-Am Series van de Sports Car Club of America is de oudste raceserie op de weg in Noord-Amerika en staat open voor sportwagens en sedans. Het is waar veel van de huidige topcoureurs hun start hebben gemaakt. De amateursectie van de SCCA biedt allerlei soorten racen.